Gävlebo sen födseln och ohejdad vana brukar det heta och det gäller i högsta grad Peter Helgesson som även lyssnar till Pepphe som han kallats ända sen barnsben. Motorintresset började med att hans morfar från Fellingsbro redan 1962 kom med en lådbil som Pepphe blev stormförjust i och med den så kördes det friskt både högt och lågt. När körkortet var taget så var det rally som gällde under en period på 15 år. Rattandes det som var populärt på 70-talet, Volvo, Saab, VW Golf. De sista fem åren körde han SM i A-klassen. Nästa motorsport blev på två hjul i form av roadracing som han körde under 90-talet. Ett återfall blev det på senare år med att köra klassen SOS som är encylindrig RR-hoj och även BOT i Claesson o Superbike Endurance, som är tvåcylindriga RR-hojar. Går undan gör det i alla fall där de tvåcylindriga värstinghojarna kan ha upp till 200 hkr i sina motorer. Åren 2016 till 19 så körde Pepphe på bana med bil i klassen Legend så racingen har varit med ända sen lådbilen.

På vanliga landsvägen så har Pepphe avverkat ett antal olika exklusiva bilmärken som Porsche, Bentley, Lamborghini, Ferrari 550 Maranello och 599 GTB. På äldre dar som han själv säger, har jag hittat hem och det är naturligtvis till Corvette och Club Corvette. 2020 köpte han sin första C7 -15 Coupé och gick direkt med i CCS där han deltar i de flesta aktiviteter som ordnas både i distriktet och utanför.  Pepphe säger att det bästa med CCS är alla de trevliga människor som är med. Idag huserar det två Corvetter i det garage han har sen sju år tillbaka i en av Gävles fritidsbåtshamnar. En C8 -21  Coupé köpt av Exclusive Cars som kanske ska ha en setup för bana, mer ville inte Pepphe berätta om de planerna. Också en nyinköpt C7 ZR1 -19 som kom hem alldeles efter nyår stod på lyften och glänste. Den är hemtagen från en ort utanför New York genom Dreamfactorys försorg så nog kan Pheppe fortsätta odla sitt intresse för att kunna köra fort. På tal om att odla så har Pepphe, som har gröna fingrar, i sin profession som företagare och plantskolist ägnat sig åt växter av alla de slag. Som mest hade han 20-talet anställda i företaget Nordplant. Tänk vad en lådbil kan göra underverk.

 

Text & Foto: Benny Eriksson

Lämna ett svar