
När vi för 3 år sedan hade Oldiesträff och gjorde ett besök hos Kenneth & Karin så stod den där lite bakom Tiger Mothen och inte sa nåt, Cadillacen med stort C. En helt underbar kärra från 1930 som höll på att färdigställas, med en V 16 dessutom. Kenneth sa då att om något år så ska den ut på vägarna. Nu är den ute, färdigrenoverad och i ett skick troligen bättre än när den var ny för över 90 år sen. Slutet på 20-talet var de glada åren alldeles före depressionen då bilindustrin skulle bygga det vräkigaste och mest påkostade som rullade på hjul. Cadillac Convertible Coupé serie 452 V 16 tillhör en av dessa.
Bilen såldes ny i Los Angeles men kom redan på 40-talet till Pennsylvania. Där blev drivlinan använd som kraften att driva ett sågverk innan den hittades för att påbörja en mödosam renovering. När Kenneth köpte Cadillacen 2014 så hade det varit tre renoverare före som lagt sina händer på den. Färdig till ungefär 70% kom den hem till Säter för att iordningställas och en av de som varit mest engagerad är Frank på Autocraft i Rättvik, numera Brinkens Garage, förutom Kenneth själv som lagt ner ca: 1500 timmar. Som gammal flygare med två egna flygmaskiner, en Boeing Stearman och en Tiger Moth, båda dubbeldäckare och med underbar sång från motorerna så var det Kenneths dröm att just äga en Cadillac med V 16. När den startades så hördes knappt motorn och utseende mässigt så kan man tro att det är en ny konstruktion.
Det tillverkades av olika utföranden på karossen som byggdes av Fleetwood, drygt 3000 st åren 1930 till 1931, V 16 med toppventiler och med en typ av hydrauliska lyftare. Av 95 st tillverkade av modellen V 16 Convertible Coupé finns idag kvar i hela världen enbart 7 st, 2 st i Sverige, 4 st i USA och 1 st i Australien. Reservdelar finns det förstås ont om så en hel del fick nytillverkats, som exempel backspegel, fotsteg, delar av karossen och hela stommen till karossen i träslaget ask, liksom cabställningen. Tillbehör som kunde originalbeställas var t.ex, ståtlig kylarprydnad, extra strålkastare, maffiga signalhorn, kofferten, backspeglarna på reservhjulen. Serie 452 syftar på kubiktum eller 7,407 liter i våra mått. Två st raka åttor i gjutjärn ihopsatta med 45 graders vinkel på ett vevhus i aluminium var receptet för motorn. Att förflytta 2750 kg som den väger med 175 hkr och en 3-växlad låda är inte direkt som att köra Corvette, det är nog det maffiga vridet i V 16 motorn som får göra rätt för sig istället.
Kenneth Öhrn och Karin Stråhle är också nyblivna medlemmar i CCS. Det var Karin som nyligen slog till på sin dröm, en C3 cab från 1970, som såg till att de blev medlemmar. Vilket sammanträffande det blev när C3:an dök upp till salu hos en pensionerad jaktflygare utanför Oslo. Också Kenneth som ägt sin C1:a från 1960 i 35 år och flugit minst i lika många år är ett bevis på att köra Corvette är nog som att flyga fram.
Text & Foto: Benny Eriksson
Arne Nilsson skriver:
Vilken härlig bil. Jag gillar att titta på såna, att höra dem samt se dem när de susar fram. Så jag är glad att det finns folk som kan renovera dem.