När Stefan Johnsson som 12-åring 1979 var på besök i Visby med sina föräldrar så fick han se Stig Werkelins rödvita C1 från 1960 stå och glänsa på en gata. Om det var Stig eller Pigge som han kallas som ägde den då visste inte Stefan. Två år senare fick Stefan en leksaksbil av samma modell, också den rödvit förstås, då var det klart, en sån ska jag ha tänkte Stefan. Åren gick men drömmen bestod och på nittiotalet så åkte Stefan på flertalet Corvette- och andra bilträffar som besökare för att titta på vackra bilar men speciellt den rödvita om den fanns med. Stefan försökte till och med att gå med i CCS utan Corvette, men det gick ju inte.

2001 fick Stefan syn på en annons i Motorbörsen. I Karlstad fanns en rödvit -60:a till salu, precis en sån som han drömt om. Det var bara att slå till, osett köpte han den på telefon. Det visade sig att det var inget dåligt köp, bilen hade kommit till England där den renoverats helt ok men för ägaren där blivit för kostsamt så han var tvungen att sälja. Från England kom den till Stockholm där den rullade ett par år innan den såldes i den kända Motorborgen vidare till Karlstad. Väl hemma i Leksand fick den mycket kunnige med Corvetter, Jonne Öjemark i Siljansnäs ta sig an C1:an för att gå igenom och byta felaktiga detaljer och justera så allt skulle bli så perfekt som möjligt. Cabben är bytt men lacken är nästan original, bättrat på en del ställen, allt annat är Matching Number. Motorn är en 283 på 230 hk med en 2-stegs automatlåda. Hardtop finns också om den andan faller på.

2007 var det dags för nästa klenod att inhandlas, C2 Splitwindow från 1963 vilket bara var det året som den tillverkades, det gör modellen till en ikon i Corvettekretsar. Kom i början på nittiotalet till Sverige och Stefan hittade den i Östersund. Den är orenoverad men med bara 7000 mil på mätaren och troligen såld i Texas så har den knappt känt av något regn under åren. Varför man tror Texas är dels att det sitter en kopparkylare i bilen och det gjorde det då bilen skulle levereras till varma länder. Det stod också Texas på nummerplåten. Skicket är på topp med alla färgmarkeringar, siffror och andra slitdelar i kanonskick. Jonne med ett förflutet hos Tidbloms verkstad och som sett många Corvetter i olika skick säger att den här är den bästa han sett. Drivlinan i C2:an är på 327 cu med 340 hk och 4-växlad manuell låda. Tillbehör är Knock-off fälgarna.

Stefan som i sin profession från början är rörmokare driver idag vidare sin fars och farfars rörfirma som grundades redan på 40-talet i Leksand. Idag blir det sparsamt med träffar, några Sommarmöten som ligger nära som Sunne och en del lokala träffar blir det i alla fall.

Text & foto: Benny Eriksson

Lämna ett svar