
I den pittoreska byn Gässlingsbo utanför Bollnäs bor Göran och här har också Julia till viss del växt upp. Ända från tidiga tonåren så hade Göran drömt om att äga en Corvette, det skulle vara en -63 Coupé Split Window eller en Roadster, C2 var det som gällde. Redan som tjugofyraåring 1979 så blev drömmen förverkligad. Då införskaffades den C2 -65 Roadster i Customutförande som han än idag åker omkring i. Säljare var Stefan Gunstad från Harbo som 1976 hade importerat den då vitlackerade C2:an från New York där troligen en kvinna glidit omkring på avenyerna. Varför en kvinna? Jo, för Göran hittade under stolarna både örhänge och en del cent. Medlem i CCS blev Göran naturligtvis direkt vid köpet så nu kunde Barracudan som han som nittonåring hade köpt ställas åt sidan. C2:an är helrenoverad från ramren och omlackad två gånger i olika röda nyanser. Modifierade skärmar och baktill med extra lysen. Original 327:an hänger idag på vinden och ersatt med en 350 strokad till 383. Växellådan är en 6-växlad historia som det kräver sin man i att hantera tillsammans med den tungtrampade kopplingen. Resultatet har med åren gett så många vinster att från år 2001 är den oerhört fina Corvetten klassad som Champion. Att den på de klistriga däcken går som ett skott också fick undertecknad uppleva med Göran vid ratten gasandes på de välkända vägarna runt Gässlingsbo.
Professionellt så är Göran elektriker och haft egen firma i många år och även jobbat som yrkeslärare på gymnasiet i Bollnäs. På fritiden är det förutom en del jakt mest Corvetter som gällt och då främst med att reparera karosser i egna verkstaden men också att renovera kompletta Corvetter, ett tiotal objekt har genomförts under åren. Några år på nittiotalet tillbringades en massa tid hos Lars Tidblom i Sumpan, kletade med karosser, som Göran själv utryckte det. De två Corvetter som finns i familjen idag har naturligtvis renoverats från grunden av Mäster. Första Sommarmötet som han deltog på var 1981 i Järvsö. Göran har även delat med sig av sina kunskaper på Sommarmöten genom att ha teknikkurser. På tjugoårs jubilerande Sommarmötet 1994 på Öland så lyckades Göran ha turen att vinna en C3:a -73 som innehades i fyra år innan den såldes till Stefan i grannbyn, också han medlem i CCS.
Julia fick redan som åttaåring frågan från farsan om hon ville ta över den C3:a av -71 års modell som köptes från Söderhamn 1982 men som kommit från USA 1974. Julia förstod då nog inte riktigt vad det innebar men med åren och när körkortet var taget så måste det varit en upplevelse att äga en Corvette redan som tonåring. Idag helrenoverad och lackad i en gul färg från modell 1977 som verkligen lyser upp och syns när man glider fram. Motorn har ersatts med en ny 350, originalmotorn fick ett bryskt slut när Göran i 180 sprängde motorn så man fick plocka delar efter vägen i flera hundra meter. Växellådan är en 5-växlad Doug Nash och bakaxelklumpen kommer från en Opel Diplomat annars är -71:an så mycket original som möjligt. Julia jobbar som byggnadssnickare och på fritiden så kan man se henne rattandes, förutom Corvetten, en Impala på olika cruisingar ibland med en gräsklippare på takräcket. Första Sommarmötet Julia deltog på var i Sunne 2019.
Två generationer som har Corvette är inte så ovanligt i CCS med finns det också kanske tre?
Text & Foto: Benny Eriksson