
Besök hos PWR Racing
Ett racingteam som håller världsklass i lilla Vikmanshyttan, det måste vara helt unikt.
Det började med att racingföraren Daniel Haglöf, ursprungligen från Borlänge pratade med chefen för CTEK, Jon Lind om vad dom kunde göra med tomma lokaler från den svunna stålindustriepoken i Vikmanshyttan. Visserligen hade efter att stålet kom bort på slutet av sjuttiotalet varit både tillverkning av elprylar och ett tryckeri i lokalerna, men nu var de åter tomma. Daniel kom med förslaget att här kunde dom skapa en verkstad för att bygga och serva racingbilar. Sagt och gjort, så blev det.
Härifrån utgår man med ett antal bilar av märket Cupra som är prestandamärket hos Seat. Efter att i flera år varit framgångsrika i svenska klassen STCC har det i år övergått i klassen TCR Scandinavia och för övriga världen FIA WTCR. En av förarna är Peter ”Poker” Wallenberg. Med sitt stora bilintresse kan man tro att han bidrar med sina initialer i teamets namn, men så är det inte utan PWR står för Power. En annan förare är Mikaela Åhlin-Kottulinsky som förra året var första kvinnliga segraren i ett STCC lopp. Även i år har framgångarna fortsatt med vinst för Mikaela. På det internationella planet så har Daniel stora framgångar nu sist i Ungern (april 2019) med en fin pallplats.
För vår del i CCS som kör i ett annat tempo kom frågan om ett studiebesök upp när vi körde gokart i grannlokalen i vintras. Jimmy som har Gokarthallen med sin tvåvåningsbana kunde ordna besöket hos PWR. Det var Lars Haglöf som tog emot oss och berättade om verksamheten med den glöd som bara kan komma från en entusiastisk motormänniska. Stort tack till Lars. Lokalerna var pedantiskt rena och ljust färgsatta. Alla ville ha dessa hemma på gården. Några mekaniker höll på att justera och trimma in en Cupra som snart skulle ut och kämpa om medaljerna. Riktigt intressant att se alla detaljer under huv och kaross. Lars visade också en bil som ser ut som en Cupra men som döpts till PWR 001 och har elmotorer på över 600 hkr. Är det detta vi får se i framtiden? Går säkert att köra lika fort om inte ännu fortare. Det riktiga motorljudet blir svårt att njuta av men det går kanske att lägga på något elektroniskt V8-ljud från en Corvette?
Text & foto: Benny Eriksson