Skapad som en personlig ”leksak” av Bill Mitchell, som var på väg att ersätta Harley Earl som en av de viktigaste för GM-styling.

Denna custombyggda corvetten debuterade1958 ihop med  Sting Ray-racern på Marlboro i början av 1959. Den långnosade och med båtutseende på bakdelen säregna corvetten kallades så småningom XP-700.

Detta blev en av de första i en helt ny serie av designstudier under ”Mitchellregimen”, skrev Karl Ludvigsen i sin bok från 1973: ”America’s Star Spangled Sports Car”.

 

Bränsleinsprutning och försedd med en genomskinlig hardtop med en säregen dubbelbubbelform , dessutom ekerhjul och sidepipes. Backspegel i form av ett periskop var radikalt, även för Mitchell, som också la till luckor/gälar bakom framdäcken, bakänden formgavs på ett sätt som senare skulle komma på C2.orna. Bakkantens formgivning på hardtopen påminner om det som skulle bli en ikon, nämligen Split Window.

XP-700 blev lackerad i rött och silver, vilket man ser på många historiska foton. Denna bilens futuristiska formgivning inspirerade många till att custombygga sina Corvetter under 1960-talet, inklusive några från George Barris.

Senare användes dess chassi för att bygga Mako Shark från 1961, som finns kvar i GM Heritage Collection.

xp-700-1 xp-700-2 xp-700-3 xp-700-4 xp-700-5

Kategorier: Riks
  1. Arne Nilsson skriver:

    Gälarna bakom framhjulen har ju kommit igen lite då och då. Jag har dessa på min GS från 2011.

Lämna ett svar